Miejscowości

Szlaki turystyczne w Bieszczadach - z Bystrego na Chryszczatą

Napisał
Schronisko Huczwice Schronisko Huczwice Piotr Kutiak

Szlak zielony z Bystrego na Chryszczatą jest jednym z najciekawszych odcinków przeznaczonych do turystyki pieszej na obszarze Ciśniańsko- Wetlińskiego Parku Krajobrazowego. Trasa obfituje w osobliwości geologiczne i przyrodnicze. Można ją śmiało nazwać Bieszczadzkim Geoparkiem, gdyż zobaczymy tu: kamieniołomy, sztolnie, gołoborza, odwierty i źródła z wodami mineralnymi. W bliskim sąsiedztwie szlaku znajduje się rezerwat Gołoborze z urządzoną ścieżką dydaktyczną. Ewenementem na skalę europejską są tu źródła wody zawierających arsen oraz rzadkie minerały: kryształy górskie (tzw. diamenty marmarowskie), realgar (siarczek arsenu) i aurypigment (arsen żółty). Rabe uzyskało w 1974 roku status uzdrowiska i do tej pory czeka na inwestora, który wykorzysta naturalne bogactwo malowniczej doliny Rabiańskiego Potoku.

Rabski potok przy Dużej Obwodnicy

Przebieg szlaku: Schronisko Kropiwne w Bystrem - Bystre OW Zelmer – rezerwat Gołoborze – Rabe (nieistniejąca wieś) – Huczwice (nieistniejąca wieś) – Chryszczata 997 m n.p.m.  (węzeł ze szlakiem czerwonym). Czas przejścia w górę szlaku (Bystre - Chryszczata) 3 godz. 30 min, w dół (Chryszczata - Bystre) 2 godz. 30 min. Suma podejść 500 m.

Droga prowadząca do Rabego

Długość szlaku:

Szlak rozpoczyna się w schronisku Kropiwne w Bystrem. Kilometrowy odcinek wiedzie drogą w kierunku Baligrodu, by odbić na lewo przez most na rzece Jabłonce w kierunku miejscowości Rabe. Na pierwszym zakręcie za mostem, nieopodal Ośrodka Wczasowego „Zelmer” znajduje się tablica upamiętniająca "literackie rajdy po Bieszczadach" organizowane przez PTTK z Leska. Tablica umieszona na kamieniu zawiera cytat z pamiętnika "Trzy po trzy" Aleksandra Fredry: „...tam granica świata. Za Baligrodem wjeżdża się jak w czarne gardło. Droga i rzeka to jedno jest i toż samo, a od rzeki z jednej i drugiej strony wznoszą się czarne ściany jodeł i smereków”.

Tablica poświęcona Fredrze.

Przechodzimy obok Ośrodka Wczasowego „WISAN” i „Leśna Polana”, kilometr dalej po lewej stronie znajduje się droga prowadząca do nieczynnego kamieniołomu. Warto poświecić chwilę czasu na odwiedzenie tego miejsca (dojście tam i z powrotem zajmuje pół godziny). Zobaczymy tu ciekawe przekroje przez warstwy piaskowca. Wysoko nad ścianą wyrobiska od strony północno-zachodniej rosną trzydzieści cztery sosny uznane za pomniki przyrody. Ich wiek szacowany jest na 200 lat.

DSC 0384

Kamieniołom "Drobny"

Wędrując dalej docieramy do kolejnej drogi prowadzącej tym do kamieniołomu, z którego do tej pory pozyskuje się piaskowiec. Kilkaset metrów dalej znajduje się studnia z woda mineralną – źródło „Rabskie” (odwiert Rabe 1). Za źródłem znajduje się most przerzucony przez  Rabiański Potok, znajduje się tu rezerwat Gołoborze. Po drugiej stronie, vis a vis źródła Rabskiego znajduje się stara sztolnia.

Rabski Potok

DSC 0400

Sztolnia w Rabem

goloborze 1 (33)

rezerwat Gołoborze

Wędrując dalej szlakiem docieramy do skrzyżowania dróg, przy którym znajduje się przedsiębiorstwo górnicze zajmujące się rozdrabnianiem kruszywa skalnego pozyskanego z kamieniołomów. Skręcamy w prawo przechodząc obok schroniska sanockiego PTTK i Akademickiego Klubu Turystycznego przy PWSZ w Sanoku. Na kolejnym skrzyżowaniu skręcamy w lewo i podążamy za znakami leśną droga wzdłuż niewielkiego strumienia. Szlak skręca w zalesione wzgórze o wysokości 769 m n.p.m. Po jego zdobyciu, stromym podejściem zdobywamy Chryszczatą (węzeł szlaków 997 m n.p.m.)

Piotr Kutiak
www.przewodnik-bieszczady.pl
Kategoria: Okolice Baligrodu
piotr

Przewodnik górski beskidzki ( nr leg. 469/07), przewodnik Bieszczadzkiego Parku Narodowego. Odznaczony medalem "ZASŁUŻONY DLA TURYSTYKI" przez Ministra Sportu i Turystyki w 2009r. Wiceprezes Okręgu Bieszczadzkiego Ligi Ochrony Przyrody i członek zarządu Stowarzyszenia Przewodników Turystycznych "Karpaty". Koordynator regionalny punktu konsultacyjnego Porozumienia Karpackiego "Karpaty Naszym Domem" na obszarze województwa podkarpackiego.

Strona: www.przewodnik-bieszczady.pl
Pogoda Cisna z serwisu

Najbliższe wydarzenia

Brak wydarzeń

Nasz kanał YouTube

Artykuły

Atrakcje w Bieszczadach

Ciekawe miejsca w Bieszczadach

Cerkwie, koscioły i cmentarze w Bieszczadach

Szlaki turystyczne w Bieszczadach

Ciekawostki

Ciekawi ludzie w Bieszczadach

Kontakt

Bieszczadzki Portal Turystyczny wbieszczadach.net Redaktor Naczelny Piotr Kutiak 663 740 066